zaterdag 25 februari 2012

Waar gaat ons gemeentelijk belastinggeld heen?

Vandaag kreeg ik mijn belastingformulier van de gemeente Almere. Prachtig de omschrijvingen: RIOE, OZBE, AFV. Op de achterkant staan de belasting en heffingen waarvoor deze afkortingen staan. Verder staat in de begeleidende brief: 'De gemeente gebruikt dit geld bijvoorbeeld voor het in stand houden en uitbreiden van allerlei voorzieningen in de stad.'
 Geen uitgebreide informatie. Dan het waterschap, dat sluit een mooie folder in bij hun nota waarin duidelijk gemaakt waar de gevraagde bijdrage voor dient.  Ik moest toen denken aan het moment dat we als CDA-fractie een pleidooi voor een groentax deden. Het was oktober 2007. Bebouwing van parken dreigde omdat het groot onderhoud te veel zou kosten. Uit een onderzoek bleek dat de Almeerders het vele groen bijzonder waardeerde en dat de meeste er wel meer OZB (Onroerend Zaak Belasting) voor over hadden om te voorkomen dat er gebouwd werd in de parken. De CDA-fractie had toen een motie ingediend het bedrag voor groen in de OZB te labelen, zodat de bewoner bewust was waarvoor hij betaalde. Het College gaf de volgende reactie:

"De motie roept op het deel van de OZB wat gemoeid is met beheer en onderhoud te
labelen als ‘groentax’. Het college herkent in deze motie de intentie om inzicht in de
kosten te willen geven De voorlichting over de aanslagen voorzien van een labeling
wordt door het college als onderdeel gezien ter verbetering van de huidige
voorlichting over de OZB."


Een groentax kon wettelijk niet, zo werd ons uitgelegd, maar met de strekking van de motie was het toenmalige College het dus eens. En met de toezegging van het College nam de fractie genoegen en trok de motie in. Maar ik denk dat het allemaal in het vergeethoekje is geraakt want ik mis nog steeds de voorlichting bij de nota. Ik zit niet meer in de fractie maar heb als betrokken bewoner maar een mailtje naar de CDA-fractie gestuurd met de tekst van de motie. De motie was ingediend door Berdien Steunenberg, toen raadslid, nu wethouder en nog wel met de portefeuille Beheer. Dat moet haast wel goed komen.

1 opmerking:

  1. Ik moet een dag later eerlijkheidshalve wat toevoegen. Vandaag kreeg ik de Stadhuis aan Huis in de bus met een vrij uitgebreid verhaal over de gemeentelijke belastingen en waarvoor ze gebruikt worden. Voorlichting is er dus toch. Een verwijzing naar de krant of de tekst in een folder bij voegen zou wel nuttig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen