zaterdag 23 november 2013

Geert Mak was beter af met reizen zonder John

Als liefhebber van de boeken van Geert Mak heb ik Reizen zonder John gelezen. Geert Mak verpakt geschiedenis en actualiteit in een goed verteerbaar iets. Maar wie de andere boeken van Mak gelezen heeft, zal het met me eens zijn: dit boek heeft niet ontstuitbare vaart die de andere boeken hadden. Op een zeker moment raakte ik wat te sterk verstrikt in de lange uiteenzettingen over verkiezingen in de USA. Ik denk dat hij beter niet de reis had kunnen maken aan de hand van het boek van John Steinbeck Travels with Charley. Hij had dus zijn titel letterlijk moeten nemen en de reis moet doen zonder John. Hij komt tijdens zijn reis onthutst tot de ontdekking dat zijn John veel fantaseerde. Bij Steinbeck doen de feiten er wat minder toe en dat botst met de historicus die Mak wil zijn. Vanaf het moment dat hij dat door heeft, komt er een soort ondertoon in het boek van 'waar ben ik mee bezig' . 
Jammer,  maar toch heb ik wel genoten van dit boek. Mooi is het als je de Reis met Mak maakt met een ipad naast je boek, waarop je route kan verkennen en met de oude maps van Apple ter plekke kijken. Nu google maps op de ipad is verschenen gaat het wat moeizamer, maar ook dan kan je met street view de reis mee beleven. Ik vond het schitterend te lezen over de kunstenaars in de Heidelberg Street in Detroit en dan zelf met mijn ipad virtueel te lopen in die straat. En als Mak schrijft over Charles die vaak zijn krantje leest bij het restaurant tegenover de opera in Broadway, Detroit. Dan zie ik op mijn ipad op die locatie inderdaad iemand op een van de twee plastic stoeltjes zitten met een krant. Inderdaad 'het is vredig en rustig hier'!
Ik kan iedereen aanbevelen op die manier te reizen: in de ene hand een boek en in de andere je computertje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten