zondag 4 maart 2012

Schotse Hooglanders in Almere


 
Schotse Hooglanders zijn deze week vrijgelaten op het schiereiland Isla Bonita in Noorderplassen-West in Almere (zie filmpje). Als je Isla Bonita op google maps opzoekt, dan kom je terecht in Spanje, niet in Almere (vandaar deze spotprent). Het is de bedoeling dat op dit schiereiland met de vreemde naam o.a strandhuizen gebouwd worden. Maar omdat dit nog wat vertraging oplevert, heeft de gemeente besloten om voorlopig 7 Schotse Hooglanders (6 koeien en 1 stier) te laten grazen op het terrein.
Het is geen groot terrein, maar toch was het nog lastig om de beesten te vinden. Na een kwartiertje kwam ik ze dan tegen, half verborgen in het struikgewas. Te ver af voor foto's. Wat doen? Dwars door de wildernis met risico dat ik ze opschrik? Ik had net gelezen dat ze wel 600 kg wegen en zowel de stieren als de koeien hebben flinke horens. Dat moet je niet over heen laten walsen.
Maar toen ik verder liep, zag ik dat ze net zo nieuwsgierig waren als ik. Heel voorzichtig kwamen ze naar me toe. Ze waren minder groot dan ik dacht. Blijkbaar jonge dieren. Met die lange haren hebben ze een beetje woest uiterlijk. Maar ze zijn niet alleen net zo nieuwsgierig als ik, maar ook net zo voorzichtig. Wanneer ik te dicht bij kom, wijken ze wat terug. Volgens Wikipedia zijn ze absoluut niet agressief. Gelukkig maar, want ik denk dat de komende tijd ook kinderen wel nieuwsgierig naar ze zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten